Genre Action/Adventure Games

 

Kenmerken

1. Genre is een combi van verschillende soort games:

Action: schieten van shoot-'em-ups, vechten van beat-'em-ups, lopen en springen van platform-games.

Adventure: het oplossen van puzzels

2. In een action/adventure game is er 1 hoofdpersoon

3. De hoofdpersoon is vanuit een third person perspectief te zien

4. De game heeft meestal een lineair verhaal

5. Het verhaal bestaat vaak uit een missie of aantal missies die uitgevoerd moeten worden

 

De missies zijn meestal over levels verdeeld. Elke level heeft flink wat vijanden en een eindbaas. De hoeveelheid van schieten, vechten en puzzels oplossen kan per level verschillen. Ook de moeilijkheidsgraad verschilt per level, over het algemeen zit er wel een opbouw in.

 

Max Payne

 

Het is ook standaard geworden dat steeds meer action/adventures net als veel RPG's een uitgebreide intro hebben die mooi geanimeerd is. Ook word het spel onderbroken door cutscenes: stukjes film die tussen het spelen door worden gedraaid om een belangrijk stuk van het verhaal duidelijk te maken of om de speler een hint te geven. Die worden meestal met game graphics geregeld.

 

Soul Reaver

 

Het acteerwerk word sinds o.a. Resident Evil steeds beter en ook de geschreven scripts zijn steeds vaker van filmkwaliteit. Naast het verhaal zijn de graphics ook steeds belangrijker. Hoe mooier het spel hoe meer mensen het kopen.

 

Resident Evil

 

Binnen het genre zelf zijn er ook variaties op de verschillende kenmerken.

Soul Reaver: vooral puzzelwerk

Tomb Raider 2 : meer actie

 

Metal Gear Solid

 

Een paar action/adventure games zijn:

Metal Gear Solid

Legend of Zelda

Prince of Persia

Max Payne

Oni

Vampire the Masquerade

 

 

Lara Croft

 

 

Wat maakte Tombraider innovatief ?

 

Toen Tombraider op de playstation uitkwam in November 1996, werd het meteen vergeleken met Resident Evil van Capcom. Het kwam overeen in ontwerp maar blonk uit omdat het de speler meer bewegingsvrijheid gunde. Ook waren de achtergronden volledig in 3D, in tegenstelling tot de voorgerenderde achtergronden van Resident Evil. Het spel maakte kundig gebruik van het “third persons perspectief” en liet dus het op dat moment populaire “first persons perspectief” van Doom naast zich liggen. Er moet wel even gemeld worden dat Tombraider in het begin gepromoot werd als “ een spel net als Doom” gelukkig was Doom het laatste waar men aan dacht toen ze het spel speelden.

 

Op het moment dat Tombraider uitkwam vertegenwoordigde het alles wat de playstation op grafisch gebied op dat moment aan kon. Het controller-systeem was gebaseerd op dat van Prince of Persia. Zij het wel gedetailleerder en accurater.

 

De hoofdpersoon Lara Croft werd belast met het onderzoeken van onbekende en exotische gebieden. Hiervoor werd zij uitgerust met een verscheidenheid van wapens: .9mm handguns, een shotgun, uzi’s en Mac 10’s om er maar een paar te noemen.

 

Naast het gebruik van wapens kon Lara: lopen, rennen, een duiksprong maken, zwemmen , voorwaarts- achterwaarts en opzij springen. Ook kon ze een handstand, van klippen en richels hangen , klimmen en haar wapens vuren terwijl ze tegelijkertijd ontwijkende manoeuvres uitvoerde. Gelukkig waren de makers zo slim om een auto – targetting- systeem aan het spel toe te voegen. Om er zo voor te zorgen dat men minder hoefde te rekenen op mikken en precisie maar meer op instinct en reflexen.

 

Het spel vereiste een bepaald niveau van geestelijke bekwaamheid en een geraffineerde hand- en oog coordinatie. Deze had men nodig om langs de dodelijke dalingen van klippen, richels en nog een gros andere gevaren te komen.

 

Een Tombraider level kon bestaan uit het volgende:

 

· Ren door de gang.

· Gooi een schakel om.

· Ren terug naar waar je vandaan komt.

· Glip langs de uitstekende messen.

· Klim omhoog langs de richel.

· Spring naar de volgende hogere richel.

· Schiet de aanvallende wilde dieren.

· Zoek de uitgang.

· Duik het water in.

· Zwem onder water.

· Zoek een opening.

· Ga terug naar boven.

· Haal adem.

· Klim uit het water.

· Vecht met de volgende wilde dieren.

Etc…. tot het einde van het level bereikt was.

Screenshot Tomb Raider

 

Tombraider zat vol met dit soort moeilijkheden. Het gedwongen zoeken naar healthpacks en kogels om de gezondheids balk vol te houden en om de vijanden af te slaan. Dit soort zaken maakte het spel alleen maar spannender. Lara vocht letterlijk voor haar leven met elke beweging die ze kon maken.

 

CONCLUSIE :

 

Baanbrekende graphics, goede pittige puzzels, een sterk plot, goede CG en een avontuurlijk verhaal zorgde ervoor dat Tombraider een megahit werd.